Ndi ani funa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu Ndi ani funa! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu

Ndi ani funa!

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 September 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

En alweer een week voorbij, time flies when you’re having fun!

Dinsdag heb ik les gegeven op Siloam. Het was een leuke dag. Maandag was het pittig om te werken in grade 7. Ze deden van alles en nog wat en het lukte amper om ze stil te krijgen. Ik had besloten om nog 1 keer terug te gaan, maar: het is graag of helemaal niet. Dat zou ik ze ook vertellen. Maar voordat ik de les begon vroeg Blessing, een van de meiden, of ze eerst iets tegen de klas mocht zeggen. Ze vertelde dat ik het niet leuk vond in de klas en dat ze moesten luisteren. Ik deed daar nog een schepje bovenop. De hele les was het muisstil en werkten ze super! Hoe tof dat Blessing het voor mij opnam! Zo kun je hier dus ook je gezag verdienen.

Woensdag ben ik naar Mushaathoni geweest, de middelbare school. Dit keer niet in uniform, alleen een polo van de school. Ik heb verschillende klassen lesgegeven, vooral over Nederland. Ze willen allemaal hetzelfde weten: hoe heet jullie president, wat kostte je ticket, wat eten jullie enz. Ik heb het Wilhelmus voor ze gezongen en zij zongen hun volkslied. Ze hebben me ook wat Venda geleerd. Onder andere ndi ani funa (I love you). Dat zeg ik nu vaak tegen de kleintjes hier. Ze verstaan geen Engels (alleen how are you, I am fine!) maar dit tovert een dikke lach op hun gezicht!
Ik heb trouwens ook mijn eerste huwelijksaanzoek van dit jaar geweigerd. De geschiedenisleraar had geprobeerd mijn nummer te achterhalen en wilde me mee uitnemen. Ik heb vriendelijk bedankt voor de eer. Daarna vroeg hij me naar zijn kantoor te komen. Nou nee… Look, I am not married, zei hij. Ik had een ring om, dus die heb ik even laten zien. Dat het geen trouwring is, hoeft hij niet te weten;)

‘s Middags nog even naar het laboratorium van Maartje geweest, om haar een echte Nederlandse stroopwafel geweest. Ik had 7 kids bij me, ze vinden het allemaal super om mee te gaan en dan maakt het niet uit waarheen. Terug wat gekke foto’s gemaakt, hardloopwedstrijdjes gedaan enz.

Donderdag ben ik met vho Rosinah naar Louis Trichardt geweest, om verschillende dingen te regelen en boodschappen te doen. Gezellig dagje. Terug reden we een andere weg, via Witvlag. Super mooi en echt Afrikaans (onverharde weg, rooie grond). Het is echt fijn om met haar te praten. Ze vertelt veel over de geschiedenis van Takalani en wat de kinderen hebben meegemaakt. Veel verhalen zijn te afgrijselijk voor woorden. Dat de kinderen hier nog vertrouwen hebben in andere mensen, is echt een wonder. De verhalen raken me, maar ik sta er niet lang bij stil. Het enige dat ik kan is ze de aandacht en liefde te geven die ze tekort komen.

Vrijdag ben ik naar Gondo geweest. Het was casual day. Een special dag, waarop alle kinderen geld inzamelen voor mensen met een handicap. Dit doen ze door stickers te kopen. De hele school eet samen, dus ik heb geholpen met koken. Achter de school hadden ze 5 vuurtjes gemaakt. This is Africa! Roeren in een pot met porridge is niet te doen, maar wel leuk voor de foto.
Daarna met de jongere klassen mee geweest. De rest van de dag hebben ze geen les meer, maar spelen ze buiten. Ik had een traditionele Venda-rok aan, maar dat werkt dan niet echt. Het levert wel veel bijkijks op, de mensen zijn onder de indruk als je in hun kleren loopt.
Vrijdagavond weer kanjertraining gedaan, maar de meesten lagen al in bed. Lekker dan… Van de 20 hield ik er nog 7 over, dus we hebben wat energizers gedaan.

Zaterdag was een topdag! Ik ben met Maartje naar Louis Trichardt geweest. Er was een kermis (soort bazaar) bij haar kerk. We hebben rondgekeken, geholpen met pannenkoeken bakken. Het was gezellig! Ook lekker om er even uit te zijn. En ik ben hier niet meer de enige blanke in de wijde omgeving. Vandaag was het even net alsof ik in NL ben. In Siloam kijken ze me na en kinderen roepen regelmatig Mukhuwa (blanke). Ik ben echt een bezienswaardigheid.
‘s Middags hebben we eerst inkopen gedaan. Ik had van verschillende mensen giften gekregen, waar ik speelgoed voor gekocht heb. Thirty seconds junior, monopoly, bingo, 4 op een rij, puzzles, scrabble, een pop, 5 hoepels en lego. Echt heel gaaf, super bedankt!
Daarna zijn we doorgereden naar een lodge, ook gerund door Nederlanders. Een groot complex, waar ze handgemaakte producten verkopen. We hebben gekletst met de eigenaar en hebben een eind gewandeld op het terrain, naar een waterval en een baobabtree (dikke boom). Tof om met Maartje bij te praten! Ook fijn dat ik bij haar dingen kan spuien die ik op Takalani niet altijd kwijt kan. Erger je niet, verwonder je slechts;)
Eigenlijk zou ik ‘s avonds ladiesnight houden, maar ik had de meiden nog niets beloofd. Maartje stelt voor om naar een visrestaurant te gaan. Nee, dat kan ik echt niet maken. Maar, doe ‘s gek, we doen het toch! Het was heerlijk!

Zondagmorgen hadden we kerk en daarna kindernevendienst. ‘s Middags kwam Teresa langs, de vrouw uit de USA die ik ontmoet had op Mountainschool. Ze deed allerlei spelletjes met de kids en had een parachute bij zich: een groot rond doek waar je allerlei spellen mee kunt doen. Ballonnen erop, we hebben ons wel vermaakt. Er kwam ook nog een groepje om voetbalschoenen voor de jongens te doneren. Ze hielden eerst een indrukwekkende speech. Daarna hebben we een lied voor hen gezongen. Een van de mannen leende mijn gitaar en zong voor ons, samen met 2 vrouwen. Echt te gaaf!
Zondagavond heb ik ladiesnight gehouden. Het was echt leuk! Woensdag had ik lint, stof en wol gekocht, dus we hebben hartjes gemaakt. De meiden genoten! Het was helemaal stil, omdat ze zo druk bezig waren. De volgende morgen lieten ze het aan de jongens zien. De volgende boysnight willen zij ook hartjes maken. Ik vind alles prima! De stof is groen met roze roosjes, maar dat maakt ze niets uit.

Maandag ben ik weer naar Siloam geweest. Dit keer in grade 2. De oudere groepen hebben examens, dus daar kan ik geen lesgeven. Het is leuk om eens te kijken in een andere klas.
Verder ben ik hier thuis bezig met voorbereiden op hun toetsen: kansberekening, electrische circuit, hefbomen enz.
Verder nog een uur gebeld met Jannita, dus daarom had ik gisteren geen tijd om een blog te schrijven. Maar het was leuk om even bij te praten!
Van donderdag tot zaterdag ga ik naar het Krugerpark met Maartje. Ik vermaak me dus nog goed!!

Een fijne week voor jullie en thanks voor jullie reacties! Dat is altijd heel leuk om te lezen!
Liefs Tineke

  • 09 September 2014 - 17:51

    Maikel:

    Hoi Tineke,
    Leuk om te lezen, succes nog! Groetjes Maikel

  • 09 September 2014 - 17:59

    Rieneke:

    Lieve Tineke,

    Zo, ik moest ff 'bijlezen'! Jeetje, wat een verhalen, wat maak je allemaal mee joh!
    Hartstikke leuk om te lezen allemaal! Fijn om te lezen dat je de kids zo blij kunt maken.
    Geniet nog van je tijd daar enne.. niet meer te hard rijden hè? ;)

    Liefs Rien

  • 09 September 2014 - 20:18

    Jantina:

    Lieve Tineke,

    Fijn om weer je blog te lezen, bedankt! Mooi ook, dat je verschillende spelletjes hebt kunnen kopen voor de kinderen!
    Veel zegen en goeds weer voor de komende week!
    Liefs van mama.

  • 11 September 2014 - 18:46

    Rianne:

    Ha Tineke,

    Je hebt al heel veel gedaan en beleefd. Het is leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Volgens mij voel jij je daar weer als een vis in het water. Geniet ervan!

    liefs,
    Rianne

  • 12 September 2014 - 17:57

    Anne-Lies:

    Hey Tineke,

    Mooi dat je onze lijfspreuk erin houdt! Doen wij op school ook ;-) Ik heb je verslag voor de kinderen doorgestuurd naar Suzanne. Wat heb je veel spelen gekocht, super!! Wat tof dat de jongens ook hartjes willen maken.
    Veel plezier in het Krugerpark!
    Liefs en een dikke knuffel,
    Anne-Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2014

Blessed to be a blessing!

01 Oktober 2014

Time flies!!

24 September 2014

Wonderful!

16 September 2014

Indescribable

09 September 2014

Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke
Tineke

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9245

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: