Time flies!! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu Time flies!! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu

Time flies!!

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

01 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

De tijd vliegt, dit is mijn laatste week hier. En ik wil nog lang niet weg…

Woensdag was een superdag! Het was heritageday, een nationale feestdag waarop alle kinderen vrij zijn. ‘s Morgens ben ik met 4 meiden in het bakkie naar Biaba geweest om boodschappen te doen. Dat is elke keer een feestje, muziek aan, 1 van de meiden voorin, genieten! ‘s Middags kwamen Harry en Heleen op visite. We hebben pannenkoeken gebakkken, samen met de meiden. Ze stonden met zn tienen in de keuken en buiten stonden er zeker nog 10 door het raam te gluren. Daarna alles opgegeten. Maartje kwam ook nog even langs. Gezellig! De kleintjes snappen er niets van, ze noemen Maartje en Heleen de moeders van Tineke.

Van donderdag tot zaterdag ben ik op schoolkamp geweest met Gondolikhetwha. Het was gaaf, vermoeiend, anders, Afrikaans en genieten. Harry en Heleen ware nook mee, daar was ik echt blij mee. We gingen naar Manyeliti, Mpumalanga, met groep 1 t/m 5 (grade R-3). In Nederland moet ik de eerste ouder nog tegenkomen die zn kleuter 3 dagen op kamp zou sturen… De eerste dag kan ik samenvatten in 1 woord: bus. Het is iets van 6 uren rijden. De kids hebben een lunchbox mee waar de gemiddelde bouwvakker jaloers op is, echt niet normaal! Onderweg een plaspauze. 1 van de kids plast net voor de wc in haar broek. Ik vraag of ik een schone broek uit haar koffer moet halen. Nee hoor, ze droogt wel weer op. This is Africa. We stoppen bij een reptielenpark. Mooi om te zien en.. ik heb een python om mijn nek gehad. Dat was gaaf!
Eind van de middag komen we bij het kamp: verschillende kamphuizen en voor de staf rondavels. Eerst nog een discussie van een half uur wie waar slaapt, maar het komt goed. Ik slaap met vho Rose in een rondavel. Ze is aardig! Af en toe voelt het net alsof ik in The Help beland ben.

Vrijdag zijn we de wildtuin in geweest. Sommige kinderen slapen. De muziek staat keihard, dus veel wild zien we ook niet. ‘s Middags het hoogtepunt van de trip: zwemmen! Het is warm, dus dat is heerlijk! De kinderen kunnen niet zwemmen, dus ik stond in het water met 4 kids om mijn nek. Het was echt super om ze zo te zien genieten! Omringt door de Bergen, de zon schijnt, heerlijk!
Zaterdag eerst de kamers opgeruimd. We komen nog pap en meat tegen van de eerste dag, iehl. Daarna weer gezwommen en toen in de bus terug. Het was erg vermoeiend, maar ook echt leuk om meet e maken. Maar ik was wel erg blij dat ik weer thuis was. De kids hebben me gemist en ik hen ook.

Zondag een relaxed dagje. ‘s Morgens kerk. Ik heb met Polite You raise me up en All around gezongen. ‘s Middags spelletjes gedaan. Vho Petrus kwam nog langs, een dominee uit Biaba, die een tijdje geleden ook kwam en mij nog wilde spreken. Hij zingt veel en heeft cd’s gemaakt. Dus samen zingen we nog. Ik heb hier mn eigen blackgospelkoor.

Maandag ben ik naar Siloam geweest. Deze week zijn de leerkrachten druk: de kinderen krijgen hun rapport. Ze geven geen les, maar zijn daar de hele dag mee bezig. Dat betekent dat de kids de hele dag pauze hebben. Ze hangen wat in het lokaal of spelen buiten. Ik heb mijn gitaar meegenomen en ga langs verschillende klassen. De kids van Takalani staat vaak voorin de klas om samen met mij een lied te zingen. Ik heb ook gespeeld in de staffroom, dat was bijzonder! Een van de mooiste momenten op Siloam. ‘s Middags heb ik verder gewerkt aan de muurschildering. Inmiddels is hij af.

Dinsdag weer naar Siloam, voor de laatste keer. Het is gek om afscheid te nemen, maar ik vind het ook goed. Toch doet het me wel wat als de leraren mij dagzeggen. Ze waren onder de indruk. Ik hoop dat ik ergens iets losgemaakt heb bij ze. Ik be nook blij dat het gelukt is om het vol te houden, want daar was ik in het begin niet zeker van.
‘s Middags ben ik met vho Samuel naar Biaba geweest. We moesten naar de bank, dat hebben we geweten! Er stonden 50 mensen voor ons in de rij, dus we hebben 2 uur gewacht. Daarna de matrassen opgehaald, die bekleed zijn met plastic. Hoe tof: de kleermaker rekende geen uurloon, maar gaf zijn werk als donatie. Hij had mijn stuk in de krant gelezen. Als er mensen van Nederland komen om onze kinderen te helpen, moeten we dat zelf ook doen!
‘s Avonds met Dumisani gewerkt aan wiskunde. Dat viel nog niet mee, voor hem dan. Hij heeft geen idee wanneer je +, -, x of : doet. Meestal is de 3e gok goed. Sneu om te zien.

Woensdag ben ik naar Gondolikethwha geweest, ook voor het laatst. Ik heb weer mijn gitaar meegenomen. Ik ga langs grade R-3. De kids zijn nog steeds enthousiast over het zwemmen! In grade 6 zing ik samen met Harry een lied. Alle kinderen dansen! In grade 8, de klas van Justice, en grade 12 van Dumisani zingen we ook! Echt bijzonder om hier te zijn. In de pauze geef ik jongens uit de klas van Justice gitaarles. Ze hebben thuis een gitaar en willen graag wat akkoorden leren.
‘s Middags ga ik met de taxi naar Louis Trichardt. Ik heb bedacht om de kinderen als afscheidscadeau een trampoline te geven. En het is gelukt om er 1 te vinden! Daarna met vho Rosinah en Robert boodschappen gedaan voor de trip. Niet normaal hoe veel er mee gaat. We gaan a.s. vrijdag naar Nelspruit. Dat wordt weer een volle dag in de bus en daar zwemmen en shoppen. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.

De rest van de planning: morgen op bezoek met Maartje bij vrienden van haar, zaterdag tot maandag naar een conferentie met de jongeren, dinsdag farewellparty en birthdayparty van alle kinderen die jarig zijn geweest in juli, augustus en September. Woensdag wil ik nog een keer pizza bakken en donderdag vertrek ik naar het vliegveld… Jammer dat het er al bijna op zit! Het is een hele bijzondere tijd, echt een periode in mijn leven die ik voor altijd met me mee zal dragen. Ik voel de gelukkigste mens op aarde, dat ik dit mee kan maken. Dde kinderen van Takalani zullen altijd een special plek in mijn hart hebben. Ik zie op tegen het afscheid. Veel mensen vragen hier of ik volgend jaar weer terug kom. Sommige kinderen willen mee naar Nederland. Dus: pas je in mijn koffer? Ja hoor! Ben je 23 kg? Ja hoor!

Het is goed om het straks af te sluiten, fijn om iedereen weer te zien, maar ik ga eerst deze week nog volop genieten! Tot ziens in Nederland!

Liefs Tineke

p.s: Sammers, lief dat jullie probeerden te bellen! En ik begreep dat er verschillende kaarten onderweg zijn, maar helaas… de post staakt al een paar weken, dus de kaarten ga ik waarschijnlijk niet zien. Maar wel bedankt!


  • 01 Oktober 2014 - 19:12

    Elise:

    Wat is de tijd snel gegaan en wat heb je veel meegemaakt. Ik zie ons nog zitten, puffend van de hitte, op het terras bij Oscar. En nu kom je al bijna terug! Geniet volop van de laatste week en succes als het afscheid aanbreekt. We kijken naar je uit, hier in Nederland, maar daar zullen ze je missen.

    Liefs, Elise


  • 01 Oktober 2014 - 19:31

    Engelien:

    Aaaarrgghhh een Python om je nek?!?! Tinus, de tijd is voorbij gevlogen. Probeer de laatste dagen extra bewust te beleven en hiervan te genieten. Wel fijn je binnenkort weer hier te kunnen zien! Fijne reis ook alvast.

    Liefs,Engel

  • 01 Oktober 2014 - 19:46

    Adriana:

    Alweer je laatste week? Wat gaat het snel! En wat een belevenissen! Geniet extra van je laatste momenten daar!

    Liefs Adriana

  • 01 Oktober 2014 - 20:01

    Anne-Lies:

    Dat gaat snel!!! Je laatste week! Geniet, genieten en nog meer genieten!!
    Tot heel snel, en dat vind ik ook weer gezellig!
    Liefs Anne-Lies

  • 01 Oktober 2014 - 20:17

    Nelleke:

    Lieve Tien,

    Wat gaat de tijd snel en wat maak je veel mee!!
    Heel gaaf om te lezen!
    Ga er nog goed van genieten, de laatste week, you famous Dutchy! :)

    Tot heel snel!

    Liefs Nel

  • 02 Oktober 2014 - 18:29

    Familie Van Luttikhuizen:

    Ha Tineke,

    Geniet nog volop van je laatste dagen! Wat is het hard gegaan, zeg.
    Wij kijken er wel naar uit om je weer te zien in de kerk of op het schoolplein, want we hebben je wel gemist.

    Liefs Teunis, Marieke en kids

  • 02 Oktober 2014 - 18:54

    Machiel Oppenhuizen:

    Dag Tineke,

    Onvoorstelbaar, wat is de tijd snel gegaan. Wat fijn dat je het zo goed hebt gehad en ja, dan valt het afscheid des te zwaarder. Sterkte, goede reis en graag tot ziens!

    Hgr, ook van Albertje, Machiel Oppenhuizen.

  • 04 Oktober 2014 - 19:47

    Ineke Den Hengst:

    Heej Tineke,
    Leuk om de super positieve verslagen te lezen! Ik hoop dat het lukt om ook de laatste dagen nog volop en intensief met de kinderen bezig te zijn. Succes nog daar en alvast een goede reis terug gewenst!

    Groetjes, Ineke. Rgb.

  • 05 Oktober 2014 - 16:38

    Alinda:

    Mooi weer...Heel veel succes de laatste week, geniet er nog even van en sterkte met afscheid nemen!!

  • 06 Oktober 2014 - 13:26

    Jantina:

    Lieve Tineke,

    Wat een prachtig werk heb jij op Takalani kunnen doen! Mooi, dat je van zoveel betekenis bent geweest voor alle kinderen! En dan is het zeker moeilijk om binnenkort ook weer afscheid te moeten nemen... Sterkte hoor! Wij zien er naar uit om je vrijdag weer te mogen ontmoeten op Schiphol! Een goede, veilige reis en tot ziens.
    Liefs van mama.

  • 06 Oktober 2014 - 13:37

    Mark En Janneke:

    Ha Tineke,

    Tjonge wat is dat snel gegaan! Veel plezier nog de laatste daagjes en sterkte met het afscheid nemen.. dat zal niet makkelijk zijn.
    Goede en gezegende reis terug!!

    Liefs,

    Mark en Janneke

  • 08 Oktober 2014 - 15:16

    Jannie:

    He lieve Tineke.
    Jouw laatste dag is aangebroken.....
    Tijd om afscheid te nemen van deze omgeving waar jij je de laatste maanden zo hebt thuis gevoeld,maar ook afscheid nemen van al die lieve kinderen die jou zo in hun hart hebben gesloten.Krijg een brok in mijn keel als ik mij in jouw situatie zou verplaatsen.Er zal bij jou toch ook een enorm gevoel van waardering en geluk overheersen wat jij deze kinderen allemaal hebt kunnen geven.
    Heel veel succes met afscheid nemen en een goede terugreis gewenst.
    Wees trots op jezelf en hoop dat jij nog lang van deze mooie tijd kan nagenieten.
    Liefs van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2014

Blessed to be a blessing!

01 Oktober 2014

Time flies!!

24 September 2014

Wonderful!

16 September 2014

Indescribable

09 September 2014

Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke
Tineke

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 9215

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: