Wonderful! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu Wonderful! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu

Wonderful!

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

24 September 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Daar ben ik weer! Alweer een week voorbij! Het was weer een leuke week!
Dinsdag heb ik ‘s morgens op kantoor gewerkt en met Robert gepraat. Hij is als kind opgegroeid op Takalani en werkt er nu, net als Mpho en Bernard. Bijzonder om te horen hoe het hier vroeger ging en hoe hij het ervaren heeft om hier te wonen. Verder heb ik met ze gesproken over het nieuwe speelgoed. Ik heb dat nog steeds in beheer, omdat we eerst een plan moeten bedenken waar we dit gaan laten. Als we alles aan de kinderen geven, is het morgen stuk. Als we het aan de staf geven, is de kans dat het voor altijd in de kast staat. Mpho begon te stralen toen ze al het speelgoed zag: de children will be very happy! Inderdaad, dat was ook zo! ‘s Middags hebben we gespeeld met de hoepels, lego, 4 op een rij en de puzzles. Tot nu toe komen de kids hier elke dag om vragen en brengen ze ook alles netjes weer terug. 4 op een rij is erg populair, zelfs de staf blijft langer om dit met de kinderen te spelen. Ik heb nog niet alle spellen gegeven, het is ook leuk als er volgende week weer wat nieuws is. Wordt vervolgd dus! En nog een keer: namens de kids super bedankt!

Woensdag ben ik naar Gondolikhetwha geweest. Ik ben eerst kort in grade 3 geweest en daarna met vho Madau naar het huis van Harry en Heleen. Zij zijn vrijwilligers uit Nederland die op Gondo komen werken. De school is bezig om een huis voor hen in te richten en ik heb geholpen met zeil leggen (voor wat het waard was dan: )
Donderdag heb ik een muurschildering gemaakt, dit keer op de kamer van de jongste jongens. Het is nog niet af, maar er is een begin. Ik heb nu ook door hoe ik dat het beste kan doen: een bed voor de deur schuiven zodat niet om de beurt alle kinderen binnen komen. Alleen werkte dit maar even…

Vrijdag heb ik een dag de toerist uitgehangen. Vho Eric, een van de bestuursleden nam mij mee naar het Fundidzilake en de Big Tree. Bernard ging ook mee. ‘s Morgens naar Fundidzi. De weg erheen is mooi. Het laatste stuk is offroad. We waren met ons bakkie en de bodemplaat is weer gepoetst. Het meer is prachtig! Er waren vissers aan het vissen. We hebben een stuk om het meer gelopen en gepicknickd. Daarna terug naar Takalani om te eten. Onderweg hebben we nog een krant gekocht, want ik ben beroemd! Vorige week kwam er een journalist om vho Rosinah te interviewen over Takalani. Hij heeft mij ook een paar vragen gesteld. Toen ik de krant opendeed, bleek het hele stuk alleen over mij te gaan. Leuk om te lezen, maar ook raar dat ze niets over Takalani schrijven.
‘s Middags zijn we naar de Big Tree geweest, een baoabboom met een omtrek van 55 meter. De boom is 3600 jaar oud en heeft wortels van 21 km. We zijn er een stukje in geklommen en hebben leuke foto’s gemaakt. Vho Eric vond het eigenlijk maar niets dat ik erin wilde klimmen, hij was te bang dat er iets zou gebeuren. Het was een gezellige dag, leuk dat ze mij zoveel mooie plekken in Zuid-Afrika laten zien! Dat is het grote voordeel dat ik hier nu langer ben.

Zaterdag zijn we naar de Funny day geweest. Om 8 uur kwam de bus. De kinderen juichen, ze hebben er echt zin in. Leuk om te zien dat ze special voor dit uitje hun mooiste kleren hebben aangetrokken. Ik besef me weer hoe strak de schoolreisjes in NL georganiseerd zijn en hoe het hier gaat. Niemand wist precies hoe laat de bus zou komen. De staf van vrijdagavond zei: wij zijn er morgen niet. Ja, lekker dan. In de bus dansen ze. Gaaf! Maar ook weer een verschil met NL: strak in de gordels is er hier niet bij. Als we bij het park aankomen, valt het mij eerst behoorlijk tegen. Er liggen springkussen klaar, maar die zijn nog niet opgeblazen, er staat 1 opblaaszwembad en er is 1 trampoline. En dat voor zeker 300 kinderen. Omdat ze nog bezig zijn met voorbereiden, wachten we eerst een uur. Het was de hele week heel warm (35-39 graden), maar sinds vrijdag is het weer omgeslagen. Vandaag regent het en het is 18 graden. Het lijkt wel Nederland! Na een uur verzamelen de kids zich op een groot plein, waar demonstraties van de brandweer en trafficpolice zijn en waar ze mogen dansen. Pas om 12 uur, als we er al 3 uren zijn, mogen ze gaan spelen. Ze hebben het echt naar hun zin, vooral de jongere kinderen. We krijgen te eten. Ik ga even met Sandra op de trampoline, ze vindt het super. Andani is de echte bikkel, want hij gaat zwemmen! Veel te koud! De kids staan met ongeveer 30 kinderen in de rij, mogen 1 minuut in het water en moeten er dan weer uit. Maar hij heeft het gedaan!
Ik word aangesproken door verschillende mensen: ben jij de leerkracht uit de krant! Het blijkt dat het artikel ook in een andere krant gestaan heeft en dat het is genoemd op de radio als een van de headlines van het nieuws. Famous Dutchy.
Ik word ook weer nageroepen: Mukhuwa! Vho Eric zei: als vho Drayer ‘ mukhuwa’ werd genoemd, zei hij altijd ‘ Bavenda’ (Hey blanke, hey Venda!) Dat heb ik vandaag ook eens geprobeerd. De jongens kwamen niet meer bij. Who told you?
‘s Avonds hebben we boysnight gehad met de oudste jongens. Ik leer ze 30 seconds. Ze vinden het te gek! Het is echt lachen hoe fanatiek ze zijn. Sommigen omschrijven de woorden in het Venda, dus daar krijg ik niets van mee. Maar zelfs de volgende dag komen ze me nog even vertellen hoe gaaf ze het spel vinden. We hebben ook nog Maffia gedaan, leuk! Ik heb zelf meegedaan en de jongens laten vertellen. Polite zei: jij bent echt goed. Nou, nee hoor, jij weet nog niet dat ik geen pokerface heb. Ik heb ze verteld dat Marjo mij 1 keer aankijkt om te weten of ik Maffia ben. Maar gelukkig kan ik hier wel winnen;)

Zondagmorgen kerk en daarna weer spelletjes gedaan. ‘s Middags heeft Maartje een etentje geregeld voor ‘de Nederlandse kolonie in Venda’. Ik ontmoet Harry en Heleen. Leuk om met ze te praten over Gondo en Takalani! We eten hoenderhutspot: rijst met kip, saus, groente en fruit. Sla erbij en een lekker toetje. De lekkerste maaltijd die ik hier heb gehad! En gezellig om een echte Nederlandse middag te hebben.
Toen ik thuiskwam, hebben we nog cake gebakken. Het is even goochelen met de ingredienten: te weinig eieren, geen weegschaal, maar het is gelukt. Maandag geproefd, het was weer heerlijk!

Maandag ben ik weer naar Siloam school geweest. Ik heb Engels gegeven aan grade 7. We moesten een oefentoets bespreken. Tussendoor even galgje gedaan, het was een leuke les. Daarna hadden we extra lang pauze, omdat de leraren vergadering hadden. Ik heb met de kids klapspelletjes gedaan. Daarna naar huis.
‘s Middags heb ik met Bernard boodschappen gedaan. We moesten een matras en plastic naar een kleermaker brengen. Hij gaat plastic hoezen naaien om de matrassen, voor de kinderen die in bed plassen. Daarna naar Siloam Hardware, de plaatselijke Gamma. Vho Gerso is bezig met het bouwen van een huisje waar de watertank op komt te staan. We hebben palen en cement gehaald. En ik ben weer een aanzoek rijker: de tijden zijn veranderd, ik wil nu wel een mukhuwa trouwen. Ja ja, eh nee nee!
Dit komt echt te vaak voor, ik heb al hele verhalen over Shakespear aangehoord. ‘s Morgens ga ik wel eens alleen boodschappen doen hier in het dorp, maar als het later op de dag is of als ik ga pinnen neem ik altijd jongens mee. Beter voor mijn veiligheid en zij vinden het gezellig. You’re my bodyguards! Dat vinden ze echt te stoer. Meestal koop ik nog even een zakje chips en maken we er een echt uitje van.

Vandaag ben ik naar Gondo geweest en heb een les gevolgd in grade 12. Accounting, daar kun je echt geen chocola van maken. ‘s Middags met Harry en Heleen en Dumisani naar Louis Trichardt geweest. Zij gaan boodschappen doen en wij gaan een pak kopen voor matric, het afscheidsgala van grade 12. Iedereen is verplicht om eenzelfde pak te dragen. Takalani gaat hier niets aan bijbetalen en wat ik nog veel erger vind: ze sturen waarschijnlijk ook geen afgevaardigde, terwijl ze daar dringend voor uitgenodigd worden. Voor ieder kind worden er 1 of 2 ouders/ verzorgers verwacht. Het is al erg genoeg dat zijn biologische ouders er niet meer zijn om dit meet e maken, maar dan vind ik dat je er als staf moet staan. Dumisani had mij meegevraagd, maar ik ben dan net weer een week in Nederland. Ook aan het pak dragen ze niets bij. Maar Dumisani heeft er vertrouwen in: my God will provide. En de volgende dag zegt hij: guess what: I got a donation from R1000! I told you! Het geld is nog niet binnen, maar vandaag gaan we shoppen. Ik schiet het voor, ik wacht wel af of ik het nog terug zie. Zelf geven kan ik eigenlijk niet maken, dat zou niet eerlijk zijn tegenover de rest.
Het winkelen is echt leuk, hij loopt als een kind in de snoepwinkel. Ze kopen hun kleren nooit zelf, maar krijgen alles tweedehands. Uiteindelijk geslaagd en daarna nog even met Harry en Heleen bij Wimpies gegeten. Een groot stuk chocoladetaart;) Echt n toffe dag, en mooi om dit mee te kunnen maken.
Deze week had ik bezoek in mijn rondavel: er lopen hier veel passen en zwerfkatten. Toen ik de deur van de rondavel opendeed, sprong er een pad naar binnen die ik er niet meer uit kreeg. Maar gelukkig zijn er zat kids om te helpen. Muneiwa is mijn held;) Adam kwam de volgende dag: look Tineke, a frog!

De tijd vliegt en mijn afscheid hier komt steeds dichterbij. Aan de ene kant moet ik daar nog niet aan denken, aan de andere kant is het straks ook goed om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien! Ik kijk er langzaam weer naar uit om reallife bij te praten. Daarbij speelt ook wel mee dat ik nog steeds niet fit ben. Vanaf maandag gaat het iets beter, dus dat is fijn en ik hoop dat het zo blijft. Maar toch overheerst vandaag het gevoel: wat zal ik al deze lieve kids missen!

Van donderdag tot zaterdag ga ik op schoolkamp met de onderbouw van Gondo, zin in! Het zal vast vermoeiend zijn, maar dit maak je maar eens in je leven mee! En we gaan naar Mpumalanga (de provincie met het Krugerpark), das niet vervelend!

Fijne week en tot de volgende blog!
Liefs Tineke
P.s: Bedankt voor alle lieve reacties, super om te lezen! En voor Deborah: een dikke kus van tante Tineke!

  • 24 September 2014 - 09:06

    Elske:

    Wow Tineke wat ben je met ontzettend veel dingen bezig!
    Mooi om te lezen dat je daar van zo'n grote waarde bent.
    Ik hoop dat je snel weer opknapt en de komende tijd nog er kunt genieten.

    Liefs Elske

  • 24 September 2014 - 10:31

    Tteun En Jittie Jansen:

    Lieve Tineke,

    We hebben het laatste verslag weer gelezen.Wat ben je veel bezig met allemaal verschillende dingen.
    Fijn dat je het zelf naar de zin hebt en ook veel mag betekenen voor de mensen en kinderen daar.
    Gods zegen gewenst bij alles wat je doet en onze hartelijke groeten.
    Teun en Jittie Jansen.

  • 24 September 2014 - 10:55

    Janneke:

    Hey Tineke,

    Tjonge wat een verhalen weer! Ben ook nu toch wel nieuwsgierig naar de foto's die erbij horen!! Als je terug bent maar een alternatieve NEVU-avond maken en foto's kijken :)

    Heel veel plezier nog komende tijd en alvast sterkte met het afscheid nemen van de kids en de rest!

    Liefs,

    Mark en Janneke

  • 24 September 2014 - 20:40

    Jannie:

    Dag lieve Tineke.
    Wat worden jouw verslagen met veel genot en plezier gelezen.Toch overheerst ook een gevoel van verdriet en onmacht als je weet hoe de kinderen daar leven.En als jij ze daar weer zal moeten verlaten.........
    Nu nog maar even niet aan denken en genieten van alle geweldige gebeurtenissen en liefde die jij van de kids krijgt.Heb enorm veel bewondering voor je Tinus en zeker hoe jij in het leven staat.
    TOP meisie,heel veel succes weer en geniet met volle teugen van je laatste weken,hoor.
    Dikke kus van ons allemaal.

  • 26 September 2014 - 23:13

    Jannita:

    Leuk leuk leuk!

  • 27 September 2014 - 13:36

    Anton Noorlandt:

    Hoi Tineke,

    Nog een kleine 2 weken in Z-Afrika, het aftellen is voor ons al wat begonnen.
    Het zal wel met gemengde gevoelens gaan, als je je weer voorbereid om naar Nederland terug te gaan.
    Fijn dat je Harry en Heleen veel info kunt geven over hoe het als nederlandse is om daar te zijn.
    Goed weekend en kijk nog eens in je postbus, hopelijk zit er wat in..
    Groeten, papa

  • 28 September 2014 - 19:28

    Alinda:

    Leuk weer!! Liefs!

  • 28 September 2014 - 20:32

    Alice:

    Hoi Tineke, wat heerlijk om je verhalen te lezen! Wat een andere wereld! Geniet nog van de komende tijd! Groetjes Alice

  • 30 September 2014 - 11:06

    Fam. De Ronde:

    Hoi Tineke,

    Wat heb je toch een mooie verhalen! Goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Hopelijk knap je snel weer helemaal op zodat je van je laatste weken extra kunt genieten.

    Gaaf dat je nu nog meer van dit mooie land kunt zien, je raakt vast niet uitgekeken..
    Bijzonder om te lezen hoe de kinderen en jongeren op jou reageren, fijn dat je er voor hen kunt zijn!

    Spannend zo'n schoolkamp, heel veel succes en geniet er lekker van!

    Heel veel liefs, Maarten en Mirjam en een dikke kus van Jasmijn

  • 01 Oktober 2014 - 16:03

    Esther:

    Tineke,

    Wat een bijzonder land is Afrika als ik jouw verhalen lees! Prachtig!
    En wat gaat de tijd snel! Geniet nog maar lekker daar!

    Groetjes Esther

  • 01 Oktober 2014 - 17:49

    Engelien:

    Mukhuwa! Weer een leuk verslag om te lezen. Keep up the good work and enjoy! Liefs, Engel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2014

Blessed to be a blessing!

01 Oktober 2014

Time flies!!

24 September 2014

Wonderful!

16 September 2014

Indescribable

09 September 2014

Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke
Tineke

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 9219

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: