Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Tineke Noorlandt - WaarBenJij.nu

Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

09 September 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hoi allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Hebben jullie een leuke vakantie gehad? Jullie zijn alweer meer dan een week naar school. Gaat het goed in je nieuwe groep? Jullie hebben vast al veel geleerd!

Met mij gaat het heel goed. Het is wel gek hoor, dat ik nog vakantie heb en dat jullie alweer naar school zijn. Ik ga ook naar school, maar dan in Zuid- Afrika. En dat is best een beetje anders dan op de Regenboog. Vaak vragen de kinderen op school veel over Nederland. Ze willen graag weten welke kleur ons uniform heeft. Hier gaan alle kinderen in een uniform naar school: een grijze broek, een blauwe blouse en een blauwe trui. Soms hoeven ze een dag geen uniform aan, maar mogen ze zelf weten wat ze aan hebben. Dat noemen ze casual day. Ik heb ze verteld dat wij geen uniform hebben, maar dat het bij ons elke dag casual day is. Dat vinden ze maar gek.

Gisteren en vandaag ben ik in groep 4 geweest. Dat noemen ze hier grade 2. Ik heb ze Engels geleerd. Alle kinderen moeten hier ook leren om Engels te praten, omdat ze in Zuid-Afrika veel verschillende talen hebben. Als je mensen van een andere provincie wilt verstaan, moet je Engels praten. Er zitten veel meer kinderen in één klas, soms wel 70! De kinderen zitten met z’n tweeen op een bankje. Ze hebben geen kapstok, dus hun tas zetten ze ook op de bank of ze zitten er op. Ze hebben hier geen digibord, maar een krijtbord.

Ze hebben andere schooltijden dan bij ons. De kinderen komen om half 7 op school. Ze gaan dan eerst huiswerk maken. Om half 8 begint de dag en om half 2 zijn ze vrij. Om half 10 hebben ze grote pauze (een half uur) en om twaalf uur kleine pauze (10 minuten). In de grote pauze eten ze rijst en vis. Ze hebben hier ook kraampjes waar de kinderen lollies en chips kunnen kopen. Dat zouden jullie vast ook wel willen op school;) Maar… gewoon een broodtrommel mee is veel gezonder!

Aan het einde van de dag maken de kinderen hun eigen klas schoon, want ze hebben geen geld voor een schoonmaakster. De kinderen krijgen een bezem en een doekje en vegen en dweilen dan de vloer. In de klas is het vaak een rommeltje. Er liggen heel veel boeken. Soms stoppen ze die in verhuisdozen. Als ze tafels over hebben, stapelen ze die op in de hoek. Maar als je naar buiten kijkt, zie je de bergen, dat is heel mooi!

Thuis, op Takalani, doe ik veel verschillende dingen. ‘s Middags doe ik vaak spelletjes met de kinderen of help ik ze met hun huiswerk. We zingen elke dag liedjes met de gitaar, dat vinden ze heel leuk. In het weekend gaan we soms wat lekkers bakken of iets leuks doen. De kleine kinderen kunnen nog geen Engels praten, maar ze vinden het wel heel gezellig om even te kletsen in het Venda. Dat kan ik niet verstaan, maar dat geeft niet. Soms zeg ik dan gewoon iets terug in het Nederlands. Ze kunnen ook Papegaaitje leef je nog zingen in het Nederlands.

Met de grotere kinderen doe ik elke week kanjertraining. We oefenen ook met lezen en de tafels. Ik heb een getallenlijn gemaakt, die we kunnen gebruiken met rekenen.

Van donderdag tot zaterdag ga ik op safari, net als Superjuffie. Ik neem alleen geen krijtjes mee!

Het is hier erg gezellig en ik vind het fijn om hier te zijn. Voor jullie heel veel succes, groetjes aan alle juffen en meesters en tot na de herfstvakantie!

Groetjes uit Zuid-Afrika van juf Tineke

  • 09 September 2014 - 17:33

    Maikel:

    Hoi Tineke,
    Mooi verhaal! Heb jij ook een uniform? Of is de leraar altijd casual?
    Groetjes Maikel :)

  • 09 September 2014 - 20:36

    Marieke Vd Vlag:

    Leuk weer om te lezen!!
    Nog lekker genieten daar!! Groetjes!

  • 10 September 2014 - 13:09

    Elise:

    Leuk! Veel plezier op safari!

  • 10 September 2014 - 19:51

    Suzanne:

    Ha Tineke,

    Leuk om je te volgen en het te lezen. Zal het morgen ook even met de kids lezen! Geniet er nog even van en als je het nog wil verlengen...... het mag hoor!!! ;-)

    Tot over een paar weken!

  • 17 September 2014 - 21:15

    Mathijs Broos:

    Hoi juf Tineke,
    Wat een leuk verhaal! Met mij gaat het goed, we hebben een leuke vakantie gehad. Op de nieuwe school maak ik al nieuwe vriendjes. Hoe was het op safari? Veel plezier in Africa. Groetjes van Mathijs.

  • 21 September 2014 - 12:29

    Line En Mette:

    Hoi juf Tineke,
    Veel plezier in Zuid-Afrika en groetjes aan alle kindjes! Kunnen ze ook "Lees je bijbel, bid elke dag" in het Nederlands of Engels?
    Groetjes, Line en Mette

  • 24 September 2014 - 09:02

    Tineke:

    Hoi Mathijs! Wat leuk dat je een berichtje stuurt! Fijn dat het leuk is op de nieuwe school. Is het huis al bijna klaar? Dat zal er nu al wel mooi uitzien! En Line en Mette, ik zal alle kinderen de groetjes doen! Ze kennen hier inderdaad Read your bible, pray every day, en ook who's the King of the jungle. Maar hun lievelingslied is Great is He, dat kunnen we zelf met 3 verschillende coupletten door elkaar. Dat klinkt echt mooi!
    Succes op school en de groetjes van juf Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2014

Blessed to be a blessing!

01 Oktober 2014

Time flies!!

24 September 2014

Wonderful!

16 September 2014

Indescribable

09 September 2014

Speciaal voor de Regenboog:Groetjes van juf Tineke
Tineke

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 9212

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: